Een traanplaat is een metalen plaat met een verhoogd reliëf van meestal traanvormige druppels. De tranen zijn in het metaal gewalst zodat ze uitsteken boven het vlakke gedeelte van de plaat. Primair nut van de traanplaat is meestal een zeer stevige metalen, bij voorkeur niet-roestende ondergrond waarop niet zo snel uitgegleden wordt. Het wat ongelijkmatige oppervlak zorgt voor grip en geeft daardoor meestal een veilig loopoppervlak (anti-slip-werking). Soms worden traanplaten toegepast als degelijke bedekking, bv. van een laadbak van een auto of tegen een muur waar veel magazijnwagens langs rijden of gemakkelijk tegenaan kunnen stoten. Kleine deukjes e.d. zijn door het druppelachtige patroon niet zeer storend.
Verschil in traanplaten
enkele tranen of tranen in groepjes van twee of vijf
de grootte en de vorm van de traan (langwerpige tranen, bredere druppels)
een traan in de vorm van een druppel, rijstkorrel, ellips, als een soort wybertje in een wybertje, zigzag
met bobbeltjes tussen de tranen voor extra grip
een afgeplatte traan met anti-slip-ribbels
een deel van de plaat zonder tranen (voor een meer design-uiterlijk waarschijnlijk)
traanplaten in kleuren (ook in zwart en bv. met een holografisch uiterlijk)
traanplaten in aluminium, rvs (eventueel zeewaterbestendig, rvs 316) of staal
mat (gebeitst) of glanzend
diktes variëren van 1,5 tot 8 mm
grootte van de plaat varieert bv. van 100*200 cm tot 150*300 cm
Toepassing van traanplaten
anti-slip werking op vloeren en trappen
traanplaat opritten, voor in- en uitladen, in- en uitrijden en rolstoelvriendelijk maken
achter het gasfornuis ter bescherming
metaaltrappen, zoals brand- en vluchttrappen
als metaalmatten, zelfs voor in de auto
als bedekking van tafelbladen of stoel- en bankzitvlakken.
Enkele nadelen kunnen zijn:
niet echt gemakkelijk schoon te houden door de tranen
soms toch wel glad als de platen zeer nat zijn of als er olie op ligt
binnenshuis toegepast: schuur mogelijk scherpe randen wat ronder (bv. als er stukken traanplaat worden toegepast op een kale trap).